بازگشت

مؤلفه‌های کلیدی مدیریت فرهنگ را با قطب‌های اثرگذار ارتقا دهیم

مؤلفه‌های کلیدی مدیریت فرهنگ را با قطب‌های اثرگذار ارتقا دهیم

تاریخ: 99/08/28

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی:
مؤلفه‌های کلیدی مدیریت فرهنگ را با قطب‌های اثرگذار ارتقا دهیم
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:مؤلفه‌های کلیدی مدیریت فرهنگ را باید از طریق قطب‌های اثرگذار محقق، تثبیت و ارتقا دهیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر فرزاد جهان‌بین در جلسه شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با بیان اینکه باید مدیریت فرهنگ به جای مدیریت فرهنگی در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: در مدیریت فرهنگ باید مؤلفه‌های کلیدی را از طریق قطب‌های اثرگذار محقق، تثبیت و یا ارتقا دهیم.
وی افزود: اگر به دنبال توفیق در اعتلای فرهنگی هستیم؛ باید مدیریت فرهنگ را که به معنی توجه به همه عوامل تأثیرگذار بر فرهنگ بوده را مورد توجه قرار داد. مدیریت فرهنگی به معنای مدیریت فعالیت‌های فرهنگی، لازم اما قطعاً غیرکافی است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه مدیریت فرهنگ یک فعالیت فوق‌برنامه و حاشیه‌ای نیست، توضیح داد: مدیریت فرهنگ در متن زندگی رخ می‌دهد و نه در حاشیه. به‌عنوان نمونه از عوامل مؤثر بر موفقیت در حجاب و عفاف، مبارزه با فساد است یا در نمونه دیگری که از ائمه(ع) نقل شده اگر به دنبال گسترش حسن خلق بین مردم هستیم باید به اقتصاد و معیشت توجه کرد.
جهان‌بین با بیان اینکه همه عوامل بر فرهنگ اثرگذار است، تشریح کرد: برخی عوامل بیشترین تأثیر را دارند و منطق مدیریت حکم می‌کند که منابع محدود صرف اولویت‌ها شود.نخستین عامل که بر فرهنگ تأثیر بسزایی دارد، سلوک مدیران و مسئولان دانشگاه بوده؛ چراکه در احادیث نقل است که جامعه از امرای خود بیشتر از پدران تأسی می‌پذیرند.

تأثیرگذاری بدون آفرینش‌های فرهنگی امکان‌پذیر نیست
وی ادامه داد: دومین عامل اثرگذار دیگر استاد است؛ چراکه هر دانشجو بیشترین تأثیرپذیری را از استادان می‌گیرد. توجه به خانواده کارکنان، استادان و دانشجویان و شرایط زندگی آنان نیز دیگر قطب‌های اثرگذار است.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه معاونت فرهنگی و دانشگاه نباید به‌طور مستقیم در اجرای برنامه‌ها ورود کند، گفت: فضای مجازی، بسیج دانشجویی، تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان و کانون‌ها به دلیل ارتباط وسیع با طیف گسترده از مخاطبان دانشگاه از دیگر عوامل اثرگذار در مقوله مدیریت فرهنگ هستند.

جهان‌بین با بیان اینکه شرایط در حال تغییر هستند و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم نیاز به آفرینش‌های فرهنگی و ایده‌های جدید هستیم، مطرح کرد: بدون آفرینش‌های فرهنگی و نوآوری که زمینه‌سازی آن بر عهده مسئولان دانشگاه است، امکان تأثیرگذاری وجود ندارد.
وی با بیان این مطلب که به ازای هر ۵۰۰ دانشجو باید حداقل یک کانون در دانشگاه فعال باشد، تأکید کرد: کانون‌ها پیشخوانی برای شکوفایی دانشجویان هستند و هر دانشجو باید متناسب با علایق و سلیقه خود مدخلی برای فعالیت در دانشگاه پیدا کند.

دانشگاه محل آماده‌سازی دانشجویان برای آینده است
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر فعالیت‌های دانشجویی عنوان کرد: دانشگاه محل رشد و آماده‌سازی دانشجویان برای آینده است و باید امکان سعی و خطا در آن فراهم شود.
جهان‌بین یادآور شد: بودجه فرهنگی در اولویت مباحث مالی و بودجه‌ای دانشگاه بوده و از این‌رو در ابلاغیه‌ای بر تحقق بودجه فرهنگی در واحدهای دانشگاهی و اختصاص تنخواه به نمایندگان معاونت فرهنگی تأکید شده است.