بازگشت

والدین در فضای سایبری از فرزندان خود عقب‌تر هستند

والدین در فضای سایبری از فرزندان خود عقب‌تر هستند

تاریخ: 96/06/04

کارشناس آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی:
والدین در فضای سایبری از فرزندان خود عقب‌تر هستند
کارشناس آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی پلیس فتای بوشهر با گلایه از اینکه والدین درباره فضای سایبری از فرزندان خود عقب‌تر هستند، گفت:«والدین در زندگی فرزندان خود نقش محوری نظارت و مسئولیت هدایت را بر عهده دارند و باید در پیشگیری آسیب‌های روحی و جسمی ناشی از این فضای نامحدود وارده بر فرزندان، بسیار دقیق و آگاهانه عمل کنند.» به گزارش روابط عمومی واحد بوشهر، علی جلالی ثابت در کارگاه تربیت فرزند در فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر که به همت حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی این واحد دانشگاهی برگزار شد با بیان اینکه فضای سایبر امروز به همه ابعاد زندگی ما راه پیدا کرده است، تصریح کرد: «کارشناسان مقوله تعلیم و تربیت، عوامل مؤثر در تربیت فرزندان را به سه حوزه کلی محیط خانواده، محیط مدارس(آموزشی) و محیط اجتماع تقسیم می‌کنند.»
جلالی ثابت با تأکید بر اینکه امروزه فضای مجازی به طور کلی سه ضلع این مثلث را در برگرفته است، ادامه داد: «فضای مجازی نخستین و مؤثرترین عامل در تربیت شده است به‌ گونه‌ای که فضایی از زندگی ما وجود ندارد که خالی از این ساختار باشد.»
این مسئول موارد تأثیرگذار فضای مجازی بر زندگی افراد را در 4 حیطه طبقه‌بندی شده معرفی و بیان کرد: «این عوامل به حوزه بازی‌های رایانه ای، سایت‌های غیر اخلاقی، شبکه‌های اجتماعی و الگوبرداری فرزندان از والدین درباره استفاده از فضای سایبری تقسیم می شوند.»

جلالی با تأکید بر اینکه بسیاری از والدین اولین عامل مخرب تربیت فرزندان را شبکه های ماهواره‌ای می‌دانند، اظهار کرد: «این اعتقاد صحیح نیست به‌ گونه ای که در رده بندی عوامل پر خطر، شبکه‌های ماهواره ای در جایگاه سوم و پس از شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه ای قرار دارد.»
وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای در حوزه خانواده دارای آسیب‌های اجتماعی فراوان و عمیق هستند، یادآور شد: «ساختار کلی این مسائل در دو بخش کم‌خطر و پرخطر در نظر گرفته می‌شود.»
این کارشناس، بازی‌های کم خطر را به دو بخش بازی های رزمی – ورزشی و جنگی برشمرد و عنوان کرد: «پرخاشگری، تقلید و الگوبرداری نادرست، افزایش درگیری فیزیکی، ترویج پوشش نامناسب و... از اثرات مخرب ناشی از اینگونه بازی‌ها هستند.»
جلالی ثابت بازی‌های پرخطر را در زندگی کودکان و نوجوانان بسیار رعب‌انگیز برشمرد و خاطرنشان کرد: «بازی‌هایی که با محتوای ضد دین، یکتاپرستی، فحشا، ضد حکومت و سیاست، ترویج شیطان‌پرستی و عرفان‌های غیرمجاز با خطراتی چون بلوغ جنسی زودرس، تمایل به همجنسگرایی، قبح‌زدایی روابط جنسی، عریان‌نمایی، عادی جلوه‌دادن روابط بین دختر و پسر تهیه، وارد بازار و بدون هزینه در اختیار عموم قرار گرفته است.»
کارشناس آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی پلیس فتای استان بوشهر با بیان اینکه قطعا شبکه‌های مجازی و بازی‌های رایانه‌ای دارای نکات و مسائل مثبتی هستند که باید از آن نیز یاد کرد، گفت: «کمک به درمان بیماری‌های حرکتی و گفتاری، کمک افزایش رفاقت و اجتماعی شدن، افزایش توانایی فیزیکی، تسریع در تصمیم گیری، کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس و... از نکات مفید بازی های رایانه ای است.»

جلالی ثابت با تکرار کلمه پرتکرار، فضاهای مجازی اعتیاد‌آور هستند، یادآور شد: «مهمترین معضل و تهدید شبکه‌های مجازی، تسلط کنترل بیش از حد این شبکه بر افراد است.»
وی جعل هویت، آسیب‌های امنیتی، کاهش ارتباط چهره به چهره، انزوای روحی و تضعیف قومیت‌های ایرانی را از تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی برشمرد.
جلالی ثابت اقدامات اداره پیشگیری پلیس فتا را در راستای کاهش خطرات و ارائه راهکارهای مناسب به مردم معرفی کرد.
معاون دانشجویی و فرهنگی واحد بوشهر نیز درباره ضرورت تشکیل کارگاه‌های این چنینی برای والدین گفت: «ریشه کلی کاهش آسیب‌های اجتماعی به آموزش خانواده برمی‌گردد.»
دکتر روح الله ارشادی ادامه داد: «بسیاری از کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت کودک بر این باورند، نهادهای فرهنگی و تبلیغی چون دانشگاه‌ها به دلیل ارتباط مستمر با مردم و جامعه شناخت بهتری نسبت به آسیب‌های اجتماعی، علل پیدایش و راه‌های مقابله با آن دارند که باید در این راستا بیش از سایر نهادها تلاش کنند.»